Gå til hovedinnhold

Eiendomsskatt nok engang by Knut Ruud

Eiendomsskatt igjen …
Jeg vil først passe på å takke rådmannen for oppklarende svar på mitt leserinnlegg. Han påpeker i sitt svar at vi ikke har de helt store avvikene i antall årsverk i administrasjon sammenlignet med andre kommuner. Selv om økningen fra 2006 til 2009 var litt vel dramatisk så kan vi nå sammenlgines med gjennomsnittet i Østfold og sammenlignbare kommuner i kommunegruppe 11. Vi har imidlertid et ganske stort avvik i “netto driftsutgifter til administrasjon og styring” (Rakkestad: 13,0 prosent. Gjennomsnitt i Østfold: 8,8 prosent). I følge “Byråkratibarometer 2010” er gjennomsnittlig lønn til administrasjon pr innbyggere i kommunegruppe 11: 2248, mens Rakkestad sikrer seg bunnplassering med 3131. Sett over hele landet gir dette oss en 224 plass. Det vil si at det finnes 223 kommuner her i landet som har mindre utgifter til administrasjon pr innbygger, med Røyken kommune på første plass. Røyken bruker 1342 pr innbygger, mens Rakkestad som nevnt bruker 3131. Man kan fort velge å konkludere med at Rakkestad ikke har flere ressurser i administrasjonen enn andre sammenlignbare kommuner, men at våre ressurser koster vesentlig mer. Det vil imidlertid være dumt i og med at denne typen tall ikke gir oss hele bildet, men det er en helt klar indikasjon på at det finnes forbedringspotensiale. NHO service produserte i forrige uke en enkel rapport på oppdrag fra Eli Uttakleiv i Høyres kommunestyregruppe, hvor de ut fra de tallene som er offentliggjort viser til en potensiell effektiviseringsgevinst på 18 millioner kroner årlig i Rakkestad, og hvor det største potensialet ligger innfor FDV (forvaltning, drift og vedlikehold). Denne analysen er laget på grunnlag av de tallene kommunen selv rapporterer inn. Om ikke annet så burde dette indikere at man i stedet for å bruke 3,5 millioner kroner på å utrede eiendomsskatt, burde få eksterne aktører til å analysere kostnad, kvalitet og behov på de tjenestene man tilbyr i dag for å se om det er tiltak man kan gjøre på utgiftssiden. Det at man nå ser ut til å løse fremtidige økonomiske utfordringer ved å innføre en av de mest usosiale skattene som noensinne har sett dagens lys her til lands, uten å se på alternativer er for meg helt uforståelig. Ikke minst mens man samtidig planlegger å bruke millioner av kroner på å kjøpe seg inn i ulike eiendomsprosjekter. Hvis administrasjonen med Rådmannen i spissen, og de sittende politikerne velger å følge dette sporet fremover så kan jeg umulig se at de jobber for innbyggernes beste, og det håper jeg velgerne gjør noe med neste høst. Vi trenger tydelige politikere som stiller krav til administrasjonen, og som tar føringen i hvordan kommunen skal drives på vegne av, og til det beste for bygdas innbyggere. I dag virker det tidvis som at maktbalansen er snudd på hodet, og at rådmannen gir klare beskjeder til politikerne om hvordan de skal stemme til det beste for administrasjonen.

Med hilsen
Knut Ruud
Styremedlem, Rakkestad Høyre

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hva ser du søster….

Jeg leste akkurat et dikt som en av mine gode politikervenner la ut. Min gode venns farmor gav henne et avisutklipp hvor diktet stod. Etter det har hun alltid hatt det med seg - som lærer og i sin praksis som ergoterapeut. Som gammel hjelpepleier med mange års erfaring på både dementavdeling og i hjemmesykepleien traff det meg rett i hjerterota og jeg kom plutselig på halvevalueringen i min første praksisperiode  som var på nettopp en avdeling for demente. Det var den gang vi fikk karakterer på praksisen og jeg var ung og mer eller mindre moden. Jeg husker lærer'n min (og jeg selv) var fornøyd med tilbakemeldingene fra kollegaene mine, men hun hadde et veldig viktig spørsmål. -Bortsett fra medisinhåndtering og vasketeknikker, hva er det viktigste du mener å ha lært av å være her så langt? Jeg som knapt hadde sett et pleietrengende menneske før, og langt mindre demente. Hva har jeg lært? Et spørsmål som umiddelbart virket ganske enkelt å svare på, ettersom jeg var så grønn da je

Vold og overgrep mot barn - kampen trappes opp

Vold og overgrep får først og fremst følger for den som rammes, og kan medføre betydelig fysiske og psykiske problemer. Mørketallene er store, men nyere norsk forskning viser at 21,2% kvinner og 7,8% menn har opplevd seksuelle overgrep eller krenkelser i barndommen. Det vil si ca 725 000 personer. Hvis man regner med voldsutsatte i tillegg, dreier det seg om godt over en million mennesker med traumatiske opplevelser. Vold og overgrep er ikke en privatsak, men et samfunnsproblem og et folkehelseproblem som angår oss alle. Jeg er stolt av å tilhøre et parti som tar dette på alvor. Det har de vist gjennom hele denne regjeringsperioden. «En god barndom varer livet ut» ble lansert i 2014. Dette er en tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og unge. Denne ble fulgt opp av  Regjeringens opptrappingsplan mot vold og overgrep mot barn ,  som inneholder en rekke tiltak og strategier for å redusere forekomsten av vold og overgrep. Et annet viktig aspekt i planen er at

Ana Luisa Rebora - salgsutstilling

Velkommen til utstilling Starter: 12. juli 2010 kl. 12:00 Slutter: 30. juli 2010 kl. 16:00 Sted: Galleri Stallen, Gamlebyen, Fredrikstad Ana Luisa Rebora er født 1962 i Guadalajara, Jalisco, Mexico. Hun har de siste 10 årene bodd i Norge i sommerhalvåret og i Mexico om vinteren. Ana Luisas artistiske vokabular ligger i det abstrakte og figurativ abstraksjon. Hennes bilder er en reise gjennom en verden av usigelig skjønnhet og mystikk. Gjennom labyrinter av lys og skygger åpenbares spøkelsesaktige skikkelser og motiver som skildrer menneskesinnet, ofte med engler som element. Gjennom motivenes form, farge og komposisjon makter Ana å skape en unik, oppriktig atmosfære og viser med dette at hun mestrer malerkunsten til fulle. Ana Luisa gir mye av seg selv i maleriene sine, og fordi de oppleves som så ærlige og ekte er hun en av sitt hjemlands mest anerkjente og respekterte kunstnere. Her i Norge en hun særlig kjent for sine englebilder som også kunstkjenneren dron