Gå til hovedinnhold

Jeg leser!

Ja, ikke at det er no nytt at jeg leser, for det gjør jeg til stadighet. Facebook har vært hyppig åpnet de senere åra, likeså Twitter og ymse blogger. I tillegg har jeg pløyd gjennom x antall kilo sakspapirer (samt produsert et par kilo selv), for ikke å snakke om pensumbøker. Nå skal jeg ærlig innrømme at skolebøkene nok ikke er lest fra perm til perm...ikke de som har med økonomi å gjøre ihvertfall. Da var det noe ganske annet da jeg studerte statsvitenskap. Det syns jeg var gøy så de bøkene ble lest ikke bare fra perm til perm, men forfra og bakover og omvendt...pluss litt til.
Uff, nå avsporet jeg nesten hele innlegget. Altså jeg leser, og nyheten består i hva jeg leser. Jeg leser nemlig skjønnlitteratur. En helt ekte bok med stive permer og det hele. Det har jeg ikke gjort på mange år, og jeg kjenner i grunn at jeg har savnet det litt. Det var forresten helt tilfeldig at jeg begynte å lese den. Jeg er medlem av en bokklubb, men min andre halvdel er den som står for lesinga. Ettersom det er han som leser, så er det også hans ansvar å avbestille bøker. Og i blandt hender det (ganske ofte egentlig) at det dumper en og annen "uønsket" bok ned i postkassa. Såkalte "uønskede" bøker kjennetegnes her i huset som über-romantiske, med masse klissete følerier og damer som blir forelsket i uoppnåelige menn. "Uønsket!" var min første tanke da jeg åpnet pakken fra Bokklubben og fikk se bokomslaget. "Et sommereventyr". Bare tittelen gir seg jo selv. Underteksten bekreftet mine anelser om at dette nok var en bok som aldri kom til å bli lest. "Hun er den perfekte hustru og mor -Han er den perfekte fristelse". Feministen i meg sa "legg den bort, legg den bort. Du kan ikke lese bøker som undergraver kvinnen som et selvstendig, tenkende, ressurssterkt vesen ved å fremstille de på en slik måte". Men det var noe med boken som vekket noe i meg...et eller annet udefinerbart. Så jeg ignorerte stemmen, åpnet boken og nå har jeg jaggu lest 50 sider. Den var "not at all" sånn som jeg hadde forestillt meg. Ikke masse klissete følerier, men ganske vanlige følerier. Følerier noen og enhver kan kjenne seg igjen i. Fantastisk. Men som sagt..ehhh skrevet..jeg har bare lest 50 sider, og det er jo mulig jeg blir litt skuffet etterhvert som handlingen skrider frem...men næh, jeg tror ikke det. Jeg tror "uønsket" blir "ønsket".

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hva ser du søster….

Jeg leste akkurat et dikt som en av mine gode politikervenner la ut. Min gode venns farmor gav henne et avisutklipp hvor diktet stod. Etter det har hun alltid hatt det med seg - som lærer og i sin praksis som ergoterapeut. Som gammel hjelpepleier med mange års erfaring på både dementavdeling og i hjemmesykepleien traff det meg rett i hjerterota og jeg kom plutselig på halvevalueringen i min første praksisperiode  som var på nettopp en avdeling for demente. Det var den gang vi fikk karakterer på praksisen og jeg var ung og mer eller mindre moden. Jeg husker lærer'n min (og jeg selv) var fornøyd med tilbakemeldingene fra kollegaene mine, men hun hadde et veldig viktig spørsmål. -Bortsett fra medisinhåndtering og vasketeknikker, hva er det viktigste du mener å ha lært av å være her så langt? Jeg som knapt hadde sett et pleietrengende menneske før, og langt mindre demente. Hva har jeg lært? Et spørsmål som umiddelbart virket ganske enkelt å svare på, ettersom jeg var så grønn da je

Vold og overgrep mot barn - kampen trappes opp

Vold og overgrep får først og fremst følger for den som rammes, og kan medføre betydelig fysiske og psykiske problemer. Mørketallene er store, men nyere norsk forskning viser at 21,2% kvinner og 7,8% menn har opplevd seksuelle overgrep eller krenkelser i barndommen. Det vil si ca 725 000 personer. Hvis man regner med voldsutsatte i tillegg, dreier det seg om godt over en million mennesker med traumatiske opplevelser. Vold og overgrep er ikke en privatsak, men et samfunnsproblem og et folkehelseproblem som angår oss alle. Jeg er stolt av å tilhøre et parti som tar dette på alvor. Det har de vist gjennom hele denne regjeringsperioden. «En god barndom varer livet ut» ble lansert i 2014. Dette er en tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og unge. Denne ble fulgt opp av  Regjeringens opptrappingsplan mot vold og overgrep mot barn ,  som inneholder en rekke tiltak og strategier for å redusere forekomsten av vold og overgrep. Et annet viktig aspekt i planen er at

Ana Luisa Rebora - salgsutstilling

Velkommen til utstilling Starter: 12. juli 2010 kl. 12:00 Slutter: 30. juli 2010 kl. 16:00 Sted: Galleri Stallen, Gamlebyen, Fredrikstad Ana Luisa Rebora er født 1962 i Guadalajara, Jalisco, Mexico. Hun har de siste 10 årene bodd i Norge i sommerhalvåret og i Mexico om vinteren. Ana Luisas artistiske vokabular ligger i det abstrakte og figurativ abstraksjon. Hennes bilder er en reise gjennom en verden av usigelig skjønnhet og mystikk. Gjennom labyrinter av lys og skygger åpenbares spøkelsesaktige skikkelser og motiver som skildrer menneskesinnet, ofte med engler som element. Gjennom motivenes form, farge og komposisjon makter Ana å skape en unik, oppriktig atmosfære og viser med dette at hun mestrer malerkunsten til fulle. Ana Luisa gir mye av seg selv i maleriene sine, og fordi de oppleves som så ærlige og ekte er hun en av sitt hjemlands mest anerkjente og respekterte kunstnere. Her i Norge en hun særlig kjent for sine englebilder som også kunstkjenneren dron